Skip to main content

Om Tekniq Kvalitet:  Nyheder

Grundsten i KLS

En af grundstenene i arbejdet med KLS er forbedringsaktiviteter – og for så vidt også hvis det drejer sig om ISO certificeringer.

Sikkerhedsstyrelsen har i foråret valgt 3 nye fokusområder:

  • Kvalitet i de korrigerende handlinger,
  • slutkontrol samt
  • den faglidt ansvarliges tilstedeværelse

Her vil vi beskæftige os med det første fokusområde – kvalitet i de korrigerende handlinger.

Som bekendt stiller TEKNIQ Kvalitet et KLS rammesystem til fri afbenyttelse på www.tekniqkvalitet.dk. Dette system består af håndbog med beskrivelser samt tilhørende bilag til dokumentation. For god ordens skyld nævner vi samtidig, at det ikke er et krav at anvende vores rammesystem, når du auditeres af os. Du skal vælge det system, som passer bedst til dig, din virksomhed og din hverdag.

Det er således beskrevet i denne håndbog, hvordan gældende lovgivning kræver arbejdet med afvigelser og reklamationer bearbejdet. Derudover har vi udarbejdet et udførligt bilag, som forklarer alle trin i en effektiv afvigelsesbehandling for at sikre, at forbedringsaktiviteterne implementeres – og virker!

Punkterne, som sikrer en effektiv behandling, kan kort skitseres, således:

Afklar hvilket felt forbedringsaktiviteten tilhører: Afvigelse, reklamation, forslag til forbedring etc.

HVAD er der sket?
– Beskriv forholdet, som begynder denne aktivitet.

HVORFOR skete det?
– Beskriv årsagen.

HVORDAN sikres det,
at forholdet (afvigelsen/reklamationen) ikke opstår igen? Beskriv løsning, så implementering sikres og sørg her for deadline for implementering. Dette punkt refereres ofte til som den korrigerende handling.

VIRKER DET?
Efter ovenstående deadline kontrolleres det, om det besluttede tiltag fungerer efter hensigten – opfølgning på den korrigerende handling. Er tiltaget implementeret og fungerer effektivt, således, at der ved opfølgning ikke ses yderligere afvigelser, kan denne sag afsluttes.

Gode tips:

Udøv umiddelbar fejlafhjælpning, hvor det er relevant,

Sørg for at udpege ansvarlig(e) tidligt i forløbet.

SIK’s fokusområder indgår derfor helt naturligt i alle TEKNIQ Kvalitet’s efterprøvninger – ikke, at vi ikke har auditeret på områderne tidligere, men som det fremgår, er der nu øget fokus fra myndighedens side – og derfor også helt naturligt fra vores side af.

Se mere på www.tekniqkvalitet.dk, hvor du finder det nævnte bilag samt et eksempel på udfyldelse. Giver dette anledning til spørgsmål, er du som altid meget velkommen til at kontakte os på 5137 6921 – alternativt info@tekniqkvalitet.dk

Styrk virksomhedens grønne profil med en ISO 14001-certificering

Kravet om en miljøcertificering kan komme fra forskellige aktører. TEKNIQ Kvalitets kompetente auditor vurderer overensstemmelse med nuværende krav og kommende behov fra offentlige myndigheder, kunder og samarbejdspartnere.

Fra 1. januar 2025 må asbestnedrivning kun udføres af autoriserede virksomheder. Bliv én af dem.

Som TEKNIQ Kvalitet-godkendt virksomhed bliver du anerkendt for høj sikkerhed og dokumenteret kvalitet i din asbesthåndtering.

Få forhåndsgodkendelse og første besøg til 2.000,- .

Øg sikkerheden og efterlev lovkravene med en Brandsikrings-certificering

TEKNIQ Kvalitet fokuserer på en tryg opstart gennem dialog, på at jeres fagområder er beskrevet i et kvalitetsledelsessystem, og på at formidle smidig proces for certificering og rettidig audit mod en implementering af kvalitetsledelsessystemet.

Et lille udpluk af udtalelser fra tilfredse kunder

”Mange tak for den glædelige nyhed - Det er en normal ting i jeres hverdag, men en milepæl i min. Tak for den gode behandling, vejledning og oplevelse.”

”STOR TAK for hjælpen og den hurtige respons. Sætter stor pris på din indsats.”

”Tak for den hurtige behandling, det sætter jeg stor pris på.”

”Så skulle den være der, håber jeg :) Tusind tak for hjælpen og god dag.”

Webbureau ITTP